Σάββατο 5 Φεβρουαρίου 2011
Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2011
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!!!! Πετούν τους κερδοσκόπους εκτός ευρωζώνης! .
Το μήνυμα πολιτικών και τραπεζιτών της ευρωζώνης προς τους κερδοσκόπους ήταν σαφές και μονοσήμαντο: “game over”! Όπως τονίζουν τραπεζικά στελέχη, τις τελευταίες ημέρες βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η αναδίπλωση των κερδοσκοπικών κεφαλαίων, που από τα τέλη του 2009 έχουν αποκομίσει τεράστια κέρδη με πονταρίσματα στα σενάρια χρεοκοπίας εντός της ευρωζώνης, γεγονός που οδηγεί σε ταχύτατη αποκλιμάκωση των spread, αλλά και σε «καθίζηση» του κόστους ασφάλισης ομολόγων. Η χρηματοοικονομική «μηχανική» του σχεδίου που επεξεργάζονται πολιτικοί και τραπεζίτες, παρότι υπάρχουν πολλές αμφιβολίες ακόμη για την αποτελεσματικότητά του σε μακροχρόνιο ορίζοντα, φαίνεται ότι πετυχαίνει το βραχυπρόθεσμο στόχο της: απομακρύνοντας τον κίνδυνο χρεοκοπίας στην ευρωζώνη, ανατρέπει πλήρως τη βάση, στην οποία είχε στηθεί το μεγάλο κερδοσκοπικό «πάρτι», που ήδη διαρκεί περισσότερο από ένα χρόνο στις αγορές. Το παιχνίδι των κερδοσκόπων δεν ήταν πρωτοφανές: ανάλογο είχε στηθεί και στη διάρκεια της μεγάλης τραπεζικής κρίσης στις ΗΠΑ, με αποκορύφωμα την… «ανατίναξη» της Lehman Brothers. Η στρατηγική των hedge funds συνοψίζεται στο σορτάρισμα των τίτλων εκδοτών που βρίσκονται στα όρια της χρεοκοπίας, με παράλληλο άνοιγμα long θέσεων στην αγορά των CDS. Δηλαδή, τα ομόλογα «πολιορκούνται» με ανοικτές πωλήσεις, που ανεβάζουν τα spread και το κόστος δανεισμού, σπρώχνοντας ένα κράτος στα όρια της χρεοκοπίας και, ταυτόχρονα, οι «παίκτες» πληρώνουν ασφάλιστρα για τον κίνδυνο χρεοκοπίας, περιμένοντας να πληρωθούν και από αυτή την αγορά, όταν συμβεί το μοιραίο.Παράλληλα, με αυτή την τακτική, που την ακολούθησαν οι επιθετικοί διαχειριστές των hedge funds, μεγάλες τράπεζες έπαιζαν το δικό τους κερδοσκοπικό παιχνίδι: αφενός εισέπρατταν τα όλο και πιο υψηλά ασφάλιστρα κινδύνου χρεοκοπίας, αφού αυτές ήταν οι αντισυμβαλλόμενοι των hedge funds στην αγορά των CDS, αφετέρου επιδίδονταν σε άκρως επικερδή υποτιμητική κερδοσκοπία κατά του ευρώ στις αγορές συναλλάγματος, αφού η κρίση χρέους «αδυνάτιζε» το ευρωπαϊκό νόμισμα.Η ευρωπαϊκή στρατηγική για την έξοδο από την κρίση ανατρέπει πλήρως τη βάση αυτής της διπλής κερδοσκοπικής τακτικής. Το πιο αξιοπρόσεκτο στοιχείο της χθεσινής ημέρας στις αγορές δεν ήταν η συνεχιζόμενη υποχώρηση των spread στην περιφέρεια της ευρωζώνης (το spread των ελληνικών έκλεισε στις 758 μονάδες βάσης), αλλά η πραγματική κατάρρευση των ασφαλίστρων στην αγορά των CDS, που αποδεικνύει ότι η προοπτική της πρώτης χρεοκοπίας στην ευρωζώνη απομακρύνεται και οι «παίκτες» κλείνουν πολύ γρήγορα τις θέσεις τους. Για τις δύο χώρες που ήταν πρώτες υποψήφιες για χρεοκοπία (Ελλάδα και Ιρλανδία) η χθεσινή μείωση του κόστους ασφάλισης χρεογράφων ήταν εντυπωσιακή: κατά 66 μονάδες για τα ελληνικά ομόλογα (στις 826) και κατά 30 μονάδες βάσης για τα ιρλανδικά (στις 612).
Στο «μέτωπο» των συναλλαγματικών ισοτιμιών, το ευρώ έχει ενισχυθεί από μέρες, καθώς οι μεγάλοι «παίκτες» αυτής της αγοράς προεξόφλησαν πολύ πιο γρήγορα την «τελική λύση»: ήδη βρίσκεται στο 1,38 δολ., ενώ πριν από λίγες ημέρες κατεγράφη εντυπωσιακά γρήγορο κλείσιμο short θέσεων κατά του ευρωπαϊκού νομίσματος και η αγορά «γύρισε»… ανάποδα, με θέσεις long, που προεξοφλούσαν την ανοδική του κίνηση.Οι εξελίξεις αυτές, κυρίως στην αγορά των CDS, απομακρύνουν και έναν άλλο κίνδυνο αποσταθεροποίησης της ευρωζώνης: όπως επισήμανε σε πρόσφατη μελέτη του το αμερικανικό ερευνητικό ίδρυμα Council of Foreign Relations, όταν η αγορά εκλαμβάνει ως σοβαρές τις πιθανότητες χρεοκοπίας μιας χώρας (ένα μέτρο αυτών των πιθανοτήτων είναι το κόστος ασφάλισης με CDS), αυξάνεται και ο κίνδυνος μαζικής απόσυρσης καταθέσεων από τις τράπεζες.
Σύμφωνα με αυτή τη μελέτη, στην Ιρλανδία εκδηλώθηκε «αφανής πανικός» απόσυρσης καταθέσεων, όταν το κόστος ασφάλισης των ομολόγων της χώρας ξεπέρασε τις 300 μονάδες βάσης. Τον Δεκέμβριο του 2010, οι ιρλανδικές τράπεζες έχασαν περισσότερα από 40 δις. ευρώ, ενώ συνολικά το 2010 έφυγαν 110 δις. ευρώ και ουσιαστικά το τραπεζικό σύστημα της χώρας είναι το πρώτο στην ευρωζώνη που έχει καταρρεύσει πλήρως, απειλώντας να μεταδώσει αντίστοιχη κρίση και σε άλλα ασθενή συστήματα της περιφέρειας, κλονίζοντας συθέμελα το ευρώ.Οι σύγχρονες «επιθέσεις καταθετών» στις τράπεζες δεν θυμίζουν σε τίποτα το παρελθόν, αφού στα σημερινά τραπεζικά συστήματα μπορεί μια τράπεζα να καταρρεύσει από απομάκρυνση καταθέσεων, χωρίς την παραμικρή ένδειξη πανικού στα καταστήματά της. Τα νήματα κινούνται από τους διαχειριστές διαθεσίμων και τους οικονομικούς διευθυντές μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών, που μπορούν μέσα σε λίγες ώρες να αποσύρουν τεράστια ποσά μέσα από τα τερματικά τους, όπως συνέβη ήδη στην Ιρλανδία, αν θεωρήσουν υψηλό τον κίνδυνο χρεοκοπίας μιας χώρας.Δίνοντας τέλος, σε αυτή την φάση τουλάχιστον, στα σενάρια περί χρεοκοπιών στην ευρωζώνη, οι Ευρωπαίοι ηγέτες και η ΕΚΤ θα έχουν αντιμετωπίσει αποτελεσματικά και αυτό τον κίνδυνο αποσταθεροποίησης του ευρώ. Αυτό, όμως, όπως προειδοποιούν αρκετοί αναλυτές, δεν σημαίνει ότι η κρίση έχει τελειώσει οριστικά: στο μέλλον θα απαιτηθεί εξουθενωτική δημοσιονομική προσπάθεια, με τεράστιο κόστος για τους πληθυσμούς των χωρών της περιφέρειας της ευρωζώνης και οι κερδοσκόποι θα περιμένουν ένα σοβαρό «στραβοπάτημα» για να επανέλθουν στα ίδια ακριβώς «παιχνίδια»….
Στο «μέτωπο» των συναλλαγματικών ισοτιμιών, το ευρώ έχει ενισχυθεί από μέρες, καθώς οι μεγάλοι «παίκτες» αυτής της αγοράς προεξόφλησαν πολύ πιο γρήγορα την «τελική λύση»: ήδη βρίσκεται στο 1,38 δολ., ενώ πριν από λίγες ημέρες κατεγράφη εντυπωσιακά γρήγορο κλείσιμο short θέσεων κατά του ευρωπαϊκού νομίσματος και η αγορά «γύρισε»… ανάποδα, με θέσεις long, που προεξοφλούσαν την ανοδική του κίνηση.Οι εξελίξεις αυτές, κυρίως στην αγορά των CDS, απομακρύνουν και έναν άλλο κίνδυνο αποσταθεροποίησης της ευρωζώνης: όπως επισήμανε σε πρόσφατη μελέτη του το αμερικανικό ερευνητικό ίδρυμα Council of Foreign Relations, όταν η αγορά εκλαμβάνει ως σοβαρές τις πιθανότητες χρεοκοπίας μιας χώρας (ένα μέτρο αυτών των πιθανοτήτων είναι το κόστος ασφάλισης με CDS), αυξάνεται και ο κίνδυνος μαζικής απόσυρσης καταθέσεων από τις τράπεζες.
Σύμφωνα με αυτή τη μελέτη, στην Ιρλανδία εκδηλώθηκε «αφανής πανικός» απόσυρσης καταθέσεων, όταν το κόστος ασφάλισης των ομολόγων της χώρας ξεπέρασε τις 300 μονάδες βάσης. Τον Δεκέμβριο του 2010, οι ιρλανδικές τράπεζες έχασαν περισσότερα από 40 δις. ευρώ, ενώ συνολικά το 2010 έφυγαν 110 δις. ευρώ και ουσιαστικά το τραπεζικό σύστημα της χώρας είναι το πρώτο στην ευρωζώνη που έχει καταρρεύσει πλήρως, απειλώντας να μεταδώσει αντίστοιχη κρίση και σε άλλα ασθενή συστήματα της περιφέρειας, κλονίζοντας συθέμελα το ευρώ.Οι σύγχρονες «επιθέσεις καταθετών» στις τράπεζες δεν θυμίζουν σε τίποτα το παρελθόν, αφού στα σημερινά τραπεζικά συστήματα μπορεί μια τράπεζα να καταρρεύσει από απομάκρυνση καταθέσεων, χωρίς την παραμικρή ένδειξη πανικού στα καταστήματά της. Τα νήματα κινούνται από τους διαχειριστές διαθεσίμων και τους οικονομικούς διευθυντές μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών, που μπορούν μέσα σε λίγες ώρες να αποσύρουν τεράστια ποσά μέσα από τα τερματικά τους, όπως συνέβη ήδη στην Ιρλανδία, αν θεωρήσουν υψηλό τον κίνδυνο χρεοκοπίας μιας χώρας.Δίνοντας τέλος, σε αυτή την φάση τουλάχιστον, στα σενάρια περί χρεοκοπιών στην ευρωζώνη, οι Ευρωπαίοι ηγέτες και η ΕΚΤ θα έχουν αντιμετωπίσει αποτελεσματικά και αυτό τον κίνδυνο αποσταθεροποίησης του ευρώ. Αυτό, όμως, όπως προειδοποιούν αρκετοί αναλυτές, δεν σημαίνει ότι η κρίση έχει τελειώσει οριστικά: στο μέλλον θα απαιτηθεί εξουθενωτική δημοσιονομική προσπάθεια, με τεράστιο κόστος για τους πληθυσμούς των χωρών της περιφέρειας της ευρωζώνης και οι κερδοσκόποι θα περιμένουν ένα σοβαρό «στραβοπάτημα» για να επανέλθουν στα ίδια ακριβώς «παιχνίδια»….
ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΤΗ ΦΙΛΑΝΔΙΑ
Άνοιξαν τα σχολεία. Για κάποιους ένα ευχάριστο και μοναδικό γεγονός, για τους περισσότερους θλιβερό. Σε μια μακρινή χώρα, στη Φινλανδία, που εδώ και μια δεκαετία οι μαθητές της βγαίνουν πρώτοι σε όλες τις διεθνείς αξιολογήσεις του ΟΟΣΑ(οι δικοί μας τελευταίοι), γιορτάζουν τις μέρες αυτές. Γιορτάζουν, γιατί μετά από δύο μήνες διακοπών βρέθηκαν ξανά με τους συμμαθητές και δασκάλους φίλους τους, στη μικρή κοινότητα του σχολείου τους. Στη Φινλανδία, στα πολυθέσια και ολοήμερα σχολεία θα βρεις παιδιά από 8 μηνών μέχρι 16 ετών. Όταν εργάζονται και οι δύο γονείς μπορούν να αφήσουν το 8 μηνών και άνω παιδί τους στο σχολείο μαζί με τα μεγαλύτερα αδερφάκια του. Στη μικρή κοινότητα του σχολείου θα βρεις παιδιά με ειδικές ανάγκες, αφού, σκοπίμως, δεν υπάρχουν ειδικά ιδρυματικά-σχολεία. Θα βρεις βρέφη, να μαθαίνουν από μικρά να συνυπάρχουν με μεγάλους και αναπήρους, όπως στην κοινωνία των μεγάλων, καλλιεργώντας το αίσθημα της ευθύνης και της αλληλεγγύης των μεγάλων παιδιών προς τα μικρότερα και προς τα διαφορετικά.
Στη Φινλανδία γιορτάζουν, γιατί θα βρεθούν πάλι σε σχολεία με σύγχρονα εργαστήρια και αμφιθέατρα, με κλειστά γυμναστήρια και πισίνες, με ειδικές αίθουσες χαλάρωσης και σάουνας, με εστιατόρια με το δωρεάν φαγητό και το σημαντικότερο, γιατί θα μάθουν και θα δημιουργήσουν γνώση με τους δασκάλους φίλους τους, παίζοντας, συζητώντας και μελετώντας διάφορα βιβλία και όχι ένα υποχρεωτικό σε κάθε μάθημα, όπως στην Ελλάδα. (Οι δάσκαλοί μας, ακόμη και να θέλουν να πάρουν πρωτοβουλίες δημιουργικής μάθησης δεν μπορούν.
Είναι υποχρεωμένοι να δουλέψουν με συγκεκριμένα βιβλία με έναν στόχο: «να βγει όπως-όπως η ύλη», αποστηθισμένη βεβαίως). Τα παιδιά στη Φινλανδία, στις πρώτες έξι τάξεις, κάνουν συχνά τεστ, όχι όμως για να βαθμολογηθούν (να τιμωρηθούν όπως τα ελληνόπουλα)αλλά για να διαπιστωθούν οι αδυναμίες τους ώστε να τους παρασχεθεί εξατομικευμένη ενισχυτική διδασκαλία. Η φιλοσοφία τους είναι, «η βαθμολογία αποθαρρύνει και ωθεί ακόμη περισσότερο στην άρνηση μάθησης τον κακό μαθητή, ενώ επιβραβεύει τον καλό μαθητή, που έτσι κι αλλιώς δεν χρειάζεται την επιβράβευση».
Τα παιδιά στη Φινλανδία μπορούν ήδη από τις πρώτες τάξεις, να επιλέξουν ακόμη και το ημερήσιο πρόγραμμά τους. Ένα παιδί της δευτέρας δημοτικού, μπορεί μια ημέρα να επισκεφτεί κάποιο μάθημα της τρίτης ή ακόμη και της πρώτης, αν νομίζει πως αυτό χρειάζεται περισσότερο. Τα παιδιά στη Φινλανδία αλλά και σε πολλές άλλες χώρες, που το εκπαιδευτικό τους σύστημα είναι ανάμεσα σε εκείνο των πρώτων πέντε στον κόσμο, όπως στην Ιαπωνία, Κορέα και Καναδά, όταν έχουν τεστ στα μαθηματικά, φυσική, χημεία, ακόμη και στη γλώσσα τους, επιτρέπεται να έχουν μαζί τους βοήθημα (βιβλίο με τους μαθηματικούς, φυσικούς, χημικούς τύπους και λεξικό γλώσσας). Οι παιδαγωγοί τους δεν έχουν κανένα λόγο να απαιτήσουν από τα παιδιά να μάθουν απ έξω πράγματα, που μετά από μερικές εβδομάδες δε θα θυμούνται. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να μάθουν τα παιδιά τους να σκέπτονται λογικά, με κριτική αναλυτική σκέψη, κατανοώντας περίπλοκα νοήματα και αλληλοσυσχετισμούς. Με λίγα λόγια, τους ενδιαφέρει να αγαπήσουν τα παιδιά τη μάθηση και το βιβλίο για να συνεχίσουν να μαθαίνουν μόνα τους. Με το ζόρι δε μαθαίνει κανείς. Με το ζόρι μπορείς μόνο να αποστηθίσεις ξένη γνώση, για λίγο καιρό. Όταν το απόγευμα, μετά την ενισχυτική διδασκαλία, οι Φιλανδοί μαθητές πάνε στο σπίτι, αφήνουν τη σάκα με τα βιβλία στο σχολείο. Όλη η υπόλοιπη ημέρα τους ανήκει. Χαίρονται την παιδικότητά τους. Τεστ για το σπίτι απαγορεύονται. Η λέξη φροντιστήριο δεν υπάρχει ούτε στο λεξικό τους. Είναι πρώτα στην Ευρώπη στην ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων και τελευταία σε τηλεθέαση. Τα ελληνόπουλα τρέχουν από φροντιστήριο σε φροντιστήριο σαν κουρδιστά πορτοκάλια. Το μόνο που τους μένει μετά, είναι να καθίσουν εξαντλημένα μπροστά στην τηλεόραση μέχρι να τους πάρει ο ύπνος. Σε καμιά άλλη χώρα του κόσμου δε βλέπεις παιδιά με τσάντες να κυκλοφορούν μέχρι τα μεσάνυχτα τρέχοντας σαν τον Βέγγο να προλάβουν το επόμενο μάθημα αποστήθισης, προς μεγάλη ικανοποίηση των φροντιστηρίων. Είναι δυνατόν αυτά τα τραύματα της χαμένης παιδικότητας να μην έχουν βαθιές και μακροχρόνιες ψυχικές συνέπειες; Τα περισσότερα ελληνόπουλα πάνε άκεφα σε άθλια δημόσια σχολεία, που μοιάζουν σαν γκαράζ αυτοκινήτων. Θα συναντήσουν δασκάλους, στην πλειονότητά τους σκυθρωπούς και δίχως όρεξη, που από τότε που τελείωσαν τις σπουδές τους δεν έχουν ανοίξει βιβλίο. Θα συναντήσουν δασκάλους, για τους οποίους η λέξη εξατομικευμένη προσέγγιση μαθητή με ιδιαίτερα προβλήματα, υπάρχει μόνο στα λεξικά. Θα πρέπει να αποστηθίσουν κακογραμμένα βιβλία πάνω στα οποία θα εξεταστούν. Όποιος έχει την καλύτερη μνήμη ή τις καλύτερες τεχνικές αποστήθισης, όχι απαραίτητα και το καλύτερο μυαλό, θα επιβραβευθεί. Οι κακοί μαθητές θα τιμωρηθούν και θα σπρωχθούν στη μαθησιακή άρνηση. Η μαθητική διαρροή στη χώρα μας, σε κάποιες περιοχές ξεπερνά το 30% , ενώ στη Φινλανδία είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Η απάντηση της υπουργού παιδείας τους είναι: «είμαστε μια μικρή χώρα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε έναν μαθητή». Γιατί αλήθεια συμβαίνουν όλα αυτά τα τραγικά, στο σημαντικότερο τομέα μιας χώρας όπως είναι η παιδεία, από την οποία εξαρτώνται όλα τα άλλα; Γιατί βασανίζουμε δίχως λόγο ότι πολυτιμότερο έχουμε, τα παιδιά μας; Γιατί, ενώ πληρώνουμε τα περισσότερα λεφτά στον κόσμο για την παιδεία (στην παραπαιδεία των φροντιστηρίων), έχουμε μια τόσο άθλια δημόσια παιδεία; Την απάντηση μας την έδωσε πριν λίγες ημέρες ο κος Βουλγαράκης: «υπάρχουν βουλευτές που τα δίδακτρα που πληρώνουν για τα παιδιά τους στα ιδιωτικά σχολεία είναι περισσότερα από τα εισοδήματα που δηλώνουν στο πόθεν έσχες»!!! Κυβερνώντες και εξουσιάζοντες, που στέλνουν τα παιδιά τους σε πανάκριβα ιδιωτικά σχολεία, δεν έχουν κανένα λόγο να δώσουν λεφτά στη δημόσια παιδεία, όπως δεν έχουν κανένα λόγο να δώσουν λεφτά για τη δημόσια υγεία αφού αν χρειαστεί, οι ίδιοι και τα παιδιά τους θα πάνε στο Memorial.
Αυτή είναι η μοναδική εξήγηση και καμία άλλη για τα άθλια δημόσια σχολεία μας. Όλα τα άλλα είναι δικαιολογίες προς βλάκες!
Στη Φινλανδία, ο γιος του πρωθυπουργού, του προέδρου της ΝΟΚΙΑ, του θυρωρού της πολυκατοικίας και του χασάπη της γειτονιάς πάνε στο ίδιο δημόσιο σχολείο. Γι αυτό και έχουν κάθε λόγο να δίνουν τα διπλάσια ακριβώς λεφτά από εμάς, γύρω στο 7% του ΑΕΠ, για την παιδεία τους. «Βάση της εκπαίδευσής μας είναι η ισότητα όλων στο σχολείο», λέει η υπουργός τους. Οι Φιλανδοί αγαπούν την πατρίδα τους, όχι ακροδεξιά και θεωρητικά σαν μια αφηρημένη ιδέα, αλλά σαν ζωντανό οργανισμό. Γι αυτούς πατρίδα είναι πάνω απ' όλα ο λαός τους, οι άνθρωποί τους, τα παιδιά τους.
Στη Φινλανδία γιορτάζουν, γιατί θα βρεθούν πάλι σε σχολεία με σύγχρονα εργαστήρια και αμφιθέατρα, με κλειστά γυμναστήρια και πισίνες, με ειδικές αίθουσες χαλάρωσης και σάουνας, με εστιατόρια με το δωρεάν φαγητό και το σημαντικότερο, γιατί θα μάθουν και θα δημιουργήσουν γνώση με τους δασκάλους φίλους τους, παίζοντας, συζητώντας και μελετώντας διάφορα βιβλία και όχι ένα υποχρεωτικό σε κάθε μάθημα, όπως στην Ελλάδα. (Οι δάσκαλοί μας, ακόμη και να θέλουν να πάρουν πρωτοβουλίες δημιουργικής μάθησης δεν μπορούν.
Είναι υποχρεωμένοι να δουλέψουν με συγκεκριμένα βιβλία με έναν στόχο: «να βγει όπως-όπως η ύλη», αποστηθισμένη βεβαίως). Τα παιδιά στη Φινλανδία, στις πρώτες έξι τάξεις, κάνουν συχνά τεστ, όχι όμως για να βαθμολογηθούν (να τιμωρηθούν όπως τα ελληνόπουλα)αλλά για να διαπιστωθούν οι αδυναμίες τους ώστε να τους παρασχεθεί εξατομικευμένη ενισχυτική διδασκαλία. Η φιλοσοφία τους είναι, «η βαθμολογία αποθαρρύνει και ωθεί ακόμη περισσότερο στην άρνηση μάθησης τον κακό μαθητή, ενώ επιβραβεύει τον καλό μαθητή, που έτσι κι αλλιώς δεν χρειάζεται την επιβράβευση».
Τα παιδιά στη Φινλανδία μπορούν ήδη από τις πρώτες τάξεις, να επιλέξουν ακόμη και το ημερήσιο πρόγραμμά τους. Ένα παιδί της δευτέρας δημοτικού, μπορεί μια ημέρα να επισκεφτεί κάποιο μάθημα της τρίτης ή ακόμη και της πρώτης, αν νομίζει πως αυτό χρειάζεται περισσότερο. Τα παιδιά στη Φινλανδία αλλά και σε πολλές άλλες χώρες, που το εκπαιδευτικό τους σύστημα είναι ανάμεσα σε εκείνο των πρώτων πέντε στον κόσμο, όπως στην Ιαπωνία, Κορέα και Καναδά, όταν έχουν τεστ στα μαθηματικά, φυσική, χημεία, ακόμη και στη γλώσσα τους, επιτρέπεται να έχουν μαζί τους βοήθημα (βιβλίο με τους μαθηματικούς, φυσικούς, χημικούς τύπους και λεξικό γλώσσας). Οι παιδαγωγοί τους δεν έχουν κανένα λόγο να απαιτήσουν από τα παιδιά να μάθουν απ έξω πράγματα, που μετά από μερικές εβδομάδες δε θα θυμούνται. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να μάθουν τα παιδιά τους να σκέπτονται λογικά, με κριτική αναλυτική σκέψη, κατανοώντας περίπλοκα νοήματα και αλληλοσυσχετισμούς. Με λίγα λόγια, τους ενδιαφέρει να αγαπήσουν τα παιδιά τη μάθηση και το βιβλίο για να συνεχίσουν να μαθαίνουν μόνα τους. Με το ζόρι δε μαθαίνει κανείς. Με το ζόρι μπορείς μόνο να αποστηθίσεις ξένη γνώση, για λίγο καιρό. Όταν το απόγευμα, μετά την ενισχυτική διδασκαλία, οι Φιλανδοί μαθητές πάνε στο σπίτι, αφήνουν τη σάκα με τα βιβλία στο σχολείο. Όλη η υπόλοιπη ημέρα τους ανήκει. Χαίρονται την παιδικότητά τους. Τεστ για το σπίτι απαγορεύονται. Η λέξη φροντιστήριο δεν υπάρχει ούτε στο λεξικό τους. Είναι πρώτα στην Ευρώπη στην ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων και τελευταία σε τηλεθέαση. Τα ελληνόπουλα τρέχουν από φροντιστήριο σε φροντιστήριο σαν κουρδιστά πορτοκάλια. Το μόνο που τους μένει μετά, είναι να καθίσουν εξαντλημένα μπροστά στην τηλεόραση μέχρι να τους πάρει ο ύπνος. Σε καμιά άλλη χώρα του κόσμου δε βλέπεις παιδιά με τσάντες να κυκλοφορούν μέχρι τα μεσάνυχτα τρέχοντας σαν τον Βέγγο να προλάβουν το επόμενο μάθημα αποστήθισης, προς μεγάλη ικανοποίηση των φροντιστηρίων. Είναι δυνατόν αυτά τα τραύματα της χαμένης παιδικότητας να μην έχουν βαθιές και μακροχρόνιες ψυχικές συνέπειες; Τα περισσότερα ελληνόπουλα πάνε άκεφα σε άθλια δημόσια σχολεία, που μοιάζουν σαν γκαράζ αυτοκινήτων. Θα συναντήσουν δασκάλους, στην πλειονότητά τους σκυθρωπούς και δίχως όρεξη, που από τότε που τελείωσαν τις σπουδές τους δεν έχουν ανοίξει βιβλίο. Θα συναντήσουν δασκάλους, για τους οποίους η λέξη εξατομικευμένη προσέγγιση μαθητή με ιδιαίτερα προβλήματα, υπάρχει μόνο στα λεξικά. Θα πρέπει να αποστηθίσουν κακογραμμένα βιβλία πάνω στα οποία θα εξεταστούν. Όποιος έχει την καλύτερη μνήμη ή τις καλύτερες τεχνικές αποστήθισης, όχι απαραίτητα και το καλύτερο μυαλό, θα επιβραβευθεί. Οι κακοί μαθητές θα τιμωρηθούν και θα σπρωχθούν στη μαθησιακή άρνηση. Η μαθητική διαρροή στη χώρα μας, σε κάποιες περιοχές ξεπερνά το 30% , ενώ στη Φινλανδία είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Η απάντηση της υπουργού παιδείας τους είναι: «είμαστε μια μικρή χώρα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε έναν μαθητή». Γιατί αλήθεια συμβαίνουν όλα αυτά τα τραγικά, στο σημαντικότερο τομέα μιας χώρας όπως είναι η παιδεία, από την οποία εξαρτώνται όλα τα άλλα; Γιατί βασανίζουμε δίχως λόγο ότι πολυτιμότερο έχουμε, τα παιδιά μας; Γιατί, ενώ πληρώνουμε τα περισσότερα λεφτά στον κόσμο για την παιδεία (στην παραπαιδεία των φροντιστηρίων), έχουμε μια τόσο άθλια δημόσια παιδεία; Την απάντηση μας την έδωσε πριν λίγες ημέρες ο κος Βουλγαράκης: «υπάρχουν βουλευτές που τα δίδακτρα που πληρώνουν για τα παιδιά τους στα ιδιωτικά σχολεία είναι περισσότερα από τα εισοδήματα που δηλώνουν στο πόθεν έσχες»!!! Κυβερνώντες και εξουσιάζοντες, που στέλνουν τα παιδιά τους σε πανάκριβα ιδιωτικά σχολεία, δεν έχουν κανένα λόγο να δώσουν λεφτά στη δημόσια παιδεία, όπως δεν έχουν κανένα λόγο να δώσουν λεφτά για τη δημόσια υγεία αφού αν χρειαστεί, οι ίδιοι και τα παιδιά τους θα πάνε στο Memorial.
Αυτή είναι η μοναδική εξήγηση και καμία άλλη για τα άθλια δημόσια σχολεία μας. Όλα τα άλλα είναι δικαιολογίες προς βλάκες!
Στη Φινλανδία, ο γιος του πρωθυπουργού, του προέδρου της ΝΟΚΙΑ, του θυρωρού της πολυκατοικίας και του χασάπη της γειτονιάς πάνε στο ίδιο δημόσιο σχολείο. Γι αυτό και έχουν κάθε λόγο να δίνουν τα διπλάσια ακριβώς λεφτά από εμάς, γύρω στο 7% του ΑΕΠ, για την παιδεία τους. «Βάση της εκπαίδευσής μας είναι η ισότητα όλων στο σχολείο», λέει η υπουργός τους. Οι Φιλανδοί αγαπούν την πατρίδα τους, όχι ακροδεξιά και θεωρητικά σαν μια αφηρημένη ιδέα, αλλά σαν ζωντανό οργανισμό. Γι αυτούς πατρίδα είναι πάνω απ' όλα ο λαός τους, οι άνθρωποί τους, τα παιδιά τους.
Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011
Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011
"ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΩΡΑ?" Πριν πας ομως εκει και το πεις και εσυ διαβασε ποιο κατω το ειδικο αφιερωμα σε καθε Ελληνα, δηλαδη σε ολους μας!!
(αφιερωμένο σε κάθε ελεύθερα σκεπτόμενο Έλληνα, αν υπάρχει ακόμα σήμερα)
μήνυμα "ευρωπαίου πολίτη" από άλλη δημοκρατική χώρα της Ευρώπης
Όταν ήρθα στην Ισπανία ( σοσιαλιστική και αυτή ) πήγα στο Δημαρχείο να δηλωθώ (νόμος!)
για να πάρω άδεια παραμονής και άδεια εργασίας (και ας είμαι πολίτης χώρας της E.E).
Εκεί μου ζήτησαν:
1) Αντίγραφο ποινικού μητρώου από την χώρα από την οποία κατάγομαι (Ελλάδα)..
2) Αντίγραφο ποινικού μητρώου από την χώρα από την οποία ήρθα στην Ισπανία (Γερμανία).Τα δυο παραπάνω για να βεβαιωθούν ότι δεν πήγα "κυνηγημένος" στην Ισπανία να ζήσω.
Κατόπιν ήλεγξαν επιτόπου εάν έχω διεθνές ένταλμα σύλληψης από Europol η Ιντερπόλ.
3) Με έστειλαν στο ΙΚΑ της Καταλονίας όπου έπρεπε να κάνω εξετάσεις για Ηπατίτιδα, Σύφιλη, AIDS, φυματίωση και λοιπές κολλητικές αρρώστιες.
4) Έπρεπε να κάνω ένορκη δήλωση ότι εκείνη τη στιγμή δεν διώκομαι σε καμία χώρα για ποινικό αδίκημα και ούτε γίνεται αστυνομική / δικαστική ερευνά εις βάρος μου (και ας μην έχει γίνει ακόμη το δικαστήριο).Εφόσον προσκόμισα όλα τα παραπάνω έπρεπε να βρω σπίτι να μείνω. Στο μεσοδιάστημα εμένα σε Ξενοδοχείο, καθότι στην Ισπανία απαγορεύεται ιδιοκτήτης να νοικιάσει σπίτι σε αλλοδαπό, εφόσον δεν έχει άδεια παραμονής και εφόσον δεν πάει με τον υποψήφιο νοικάρη στο τοπικό αστυνομικό τμήμα όπου πρέπει να ελέγξει τον νοικάρη η αστυνομία και να δώσει συγκατάθεση!!!Η τιμωρία είναι κατάσχεση του διαμερίσματος.
Μου βγήκε η άδεια παραμονής (για έξι μήνες αρχικά) και άρχισα να ψάχνω σπίτι.Βρήκα σπίτι και πήγα με τον ενοικιαστή στο πλησιέστερο τμήμα όπου η αστυνομία έλεγξε και εμένα και την άδεια παραμονής μου και έδωσε τη συγκατάθεση της.Με αυτό το χαρτί πήγα ξανά στο δημαρχείο και κατόπιν πήρα άδεια εργασίας και πήρα και από την Εφορία ΑΦΜ.Έως ότου βρω δουλειά έπρεπε να πληρώνω το ΙΚΑ από την τσέπη μου (90 Euro το μήνα) ώστε να είμαι ασφαλισμένος.
Κατόπιν αυτών μου συνέστησαν να διαβάσω μερικά χωρία του ισπανικού δικαίου (όσον αφορά τι είναι ποινικά αδικήματα, τι πλημμελήματα κτλ.) και με ενημέρωσαν ότι εάν αρχικά τον πρώτο χρόνο υποπέσω σε σοβαρό αδίκημα τότε θα απελαθώ σούμπιτος (sic) προς την χώρα από την οποία κατάγομαι (όχι σε αυτήν από την οποία πήγα εκεί) και θα παρακρατηθεί η τυχόν περιουσία μου (λογαριασμοί σε ισπανικές τράπεζες) από το ισπανικό κράτος!Σημειωτέον ότι εγώ ήρθα Μετανάστης στην Ισπανία και όχι Λαθρομετανάστης (όπου οι διαδικασίες είναι πολύ πιο δύσκολες για να πάρεις άδεια παραμονής, σχεδόν αδύνατο).
Ρωτώ λοιπόν τους βαθιά δημοκρατικούς (... ) συνέλληνες:
Στην Ελλάδα, ποιός από τους λαθρομετανάστες θα πέρναγε επιτυχώς την παραπάνω διαδικασία;Το σχέδιο του Κίσσινγκερ είναι σε πλήρη εφαρμογή και οι προδότες πολιτικοί μας βάζουν εκατοντάδες λαθρομετανάστες σε αυτή την χώρα εκτελώντας κατά γράμμα το σχέδιο αυτό.
ΕΜΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΛΛΗΝΕΣ!!!!!!! ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ!!!!!!
δείτε πόσο ύπουλα ο Λαζόπουλος μετά από 'μεγάλες αποκαλύψεις' γελοιοποιεί αυτούς που ασχολούνται με το πρόβλημαΑς ξυπνήσουμε επιτέλους, αν και είναι ήδη πάνω από 2.000.000
Ξυπνήστε Ξυπνήστε Ξυπνήστε
Κατάλαβες τώρα...Για να ξεστραβωθούμε όσοι από εμάς τους ψηφίζουμε.
Ενδιαφέρουσες απόψεις για θεώρηση από διάφορες οπτικές γωνιές, προβληματισμό και συζήτηση ! !
Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε λέγανε «εθνικιστή» όταν έλεγες πως αγαπάς την Πατρίδα σου;Για να την πουλήσουν πιο εύκολα. Γι' αυτούς κάθε λέξη που αρχίζει από -εθν και -ελλ ήταν και είναι εμπόδιο όταν ακούγεται μέσα στο μαντρί τού "εκσυγχρονισμού" που μας μπουζούριασαν.
Κατάλαβες τώρα... γιατί σε λέγανε «ρατσιστή»;Γιατί σε πολύ λίγο δεν θα είσαι ιδιοκτήτης της πατρίδας σου· θα είσαι ένας κάτοικος μιας χώρας που θα ανήκει στους παγκόσμιους τραπεζίτες και στους υπαλλήλους τους, οι οποίοι θα παριστάνουν την... κυβέρνηση.
Κατάλαβες τώρα ... γιατί πριονίσαμε την παιδεία και την υποβάθμισαν σε "εκπαίδευση";Για να σε κάνουν υπαλληλάκο των 3,60. Να σε βάλουν πίσω από τον πάγκο των μπακάλικών τους που απλώσαμε στη χώρα σου, να σερβίρεις καφέδες και να πηγαίνεις με το παπί πίτσες στα πάρτι του Χριστοφοράκου.
Κατάλαβες τώρα ... γιατί κατέστρεψαν μεγάλες υγιείς ελληνικές βιομηχανίες ( ΙΖΟΛΑ, ΠΙΤΣΟΣ, ΕΣΚΙΜΟ, ΠΕΙΡΑΪΚΗ ΠΑΤΡΑΙΚΗ, AIΓΑΙΟ, ΧΡΩΠΕΙ, ΠΥΡΚΑΛ ) και έκαψαν σε διάστημα 2 μηνών μεγάλα ελληνικά πολυκαταστήματα (ΜΙΝΙΟΝ, ΚΑΤΡΑΝΤΖΟΣ ΣΠΟΡ, ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΛΑΟΥΔΑΤΟΣ); Για να βρουν άνετα χώρο, χωρίς προσπάθεια, τα δικά τους μπακάλικα που διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να μπουν στην ελληνική αγορά...
Κατάλαβες τώρα ... γιατί έκαψαν τα δάση σου, μαζί και την ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ ;Για να ξεπουλήσουν πιο εύκολα την Πατρίδα σου και να καταστρέψουν τον πολιτισμό σου.
Κατάλαβες τώρα ... γιατί σου δίνανε τζάμπα κάρτες οι τράπεζες;Για να σου πάρουν το πατρικό σου. Δεκάρα δεν δίνανε για τις δόσεις σου.Με χαρτιά τυπωμένα, σου πήραν και σου παίρνουνε το σπίτι, το χωράφι, το μαγαζί.
Κατάλαβες τώρα ... γιατί σε χώσανε στο χρηματιστήριο;Όταν ένας πρωθυπουργός της χώρας μαζί με μερικούς υπουργούς προέτρεπαν τον απλό κοσμάκη να βάλει το κομπόδεμά του στο στημένο παιγνίδι του χρηματιστηρίου, δεν εννοούσε ακριβώς τις παραγωγικές επενδύσεις, αλλά τον τζόγο.
Κατάλαβες τώρα ... ότι κάποιοι γίνανε πάμπλουτοι σε μια νύχτα ανταλλάσσοντας τον πλούτο σου, τον ιδρώτα σου, με αέρα;
Κατάλαβες τώρα ... γιατί γουστάρουν τόσο την... "ελεύθερη αγορά";Για να κλείσει ο μπακάλης της γειτονιάς και να στέλνεις τον κόπο σου στα μεγαλομπακάλικα της Γερμανίας. Σε βγάλανε ψαράκι μου από τη γυάλα σου και στη συνέχεια σε πέταξαν στον ωκεανό με τα σκυλόψαρα, που έχουν τους δικούς τους κανόνες... διατροφής.
Κατάλαβες τώρα ... γιατί αγαπάνε τους "μη νόμιμους μετανάστες" τόσο πολύ οι εκλεγμένοι μας; Για να κάνουν με τη δυστυχία εκείνων κι' εμάς δυστυχισμένους.
Κατάλαβες τώρα ... ψαράκι μου, πόσο αξίζει η γυάλα σου;
Γιατί αυτή είναι η καλύτερη γωνιά στον κόσμο - το καλύτερο οικόπεδο - και την κοστολογούν μόλις 300 δις συμπεριλαμβανομένων και των... αρχαιοτήτων.
Κατάλαβες τώρα ... γιατί κάνανε βιλαέτι τους την Εθνική σου Οδό;Θέλεις 20 και πλέον διόδια για να πας από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη χρησιμοποιώντας την Εθνική σου Οδό, ενώ ήταν υποχρέωση τού κράτους να την κατασκευάσει και όχι να την ξεπουλήσουν στον κάθε "όμορφο" που παριστάνει τον... εργολάβο.
Κατάλαβες τώρα ... γιατί σου πουλάνε φθηνά τα... χαζοκούτια;Για να σε κάνουν να τρως κουτόχορτο στα λιβάδια των... σήριαλς.Για να σε πετάνε μπαλάκι από τους πρωινούς πουλημένους στις μεσημεριανές χαζοβιόλες και στους απογευματινούς πληρωμένους τελάληδες της προπαγάνδας τους. Από το πρωί μέχρι το βράδυ και κάθε μέρα, μια θλιβερή παρέλαση υπερεκτιμημένων "τίποτα", με καμιά ειδικότητα, στον αέρα.
Κατάλαβες τώρα ... γιατί σ' έδιωξαν από το χωριό και από τη γη σου, δίνοντάς σου μια θέση στο... "δημόσιο";Για να τα δώσουν δωρεάν στους νέους... "εποίκους".
Κατάλαβες τώρα ... γιατί πρέπει το ζευγάρι να δουλεύει σε δυο δουλειές, ενώ ο παππούς θα πρέπει να δουλεύει ακόμα και στα... 70 του;Για να μεγαλώνουν τα παιδιά μόνα τους χωρίς κανένα προσανατολισμό και αρχές.
Για να χαθεί η «καταραμένη» φυλή σου. Τούτο το ξέρουν πολύ καλά και γι' αυτό προωθούν την... υπογεννητικότητα.
Κατάλαβες τώρα ... γιατί στη Βουλή δεν μπαίνει κανένας σοβαρός άνθρωπος;Επειδή αυτός δεν θέλει ν' ανήκει στον θίασο των 300 που προδιαγράφουν οι κομματικές λίστες, τις οποίες συντάσσουν κυρίαρχα οι ντόπιοι τοποτηρητές της παγκοσμιοποίησης μαζί με τις "άγιες οικογένειες" τού τόπου σου. Έτσι, στο θέατρο που λέγεται... Βουλή, δεν θα βρείτε σήμερα σχεδόν κανέναν από τους λαμπρούς Έλληνες διανοητές και επιστήμονες, επειδή δεν είναι... θεατρίνοι.
Κατάλαβες τώρα ... γιατί τα κάνουν όλ' αυτά;
Επειδή είναι υπεύθυνοι για τον κάθε ΕΛΛΗΝΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ...ΓΕΝΝΗΘΕΙ, για την κάθε ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ...ΓΕΝΝΗΘΕΙ. Γιατί δεν θέλουν άλλους Έλληνες σ' αυτόν τον τόπο.Ούτε στο γένος, ούτε στη σκέψη. ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ ΤΟ! Οι κύριοι αυτοί και τα όργανά τους συντελούν μια νέα μορφή γενοκτονίας στην πατρίδα σου και το ξέρουν πάρα πολύ καλά, επειδή αυτοί είναι εκείνοι που τη σχεδίασαν και την εκτελούν!
ΜΑΣ ΞΕΖΟΥΜΙΣΑΝ ΚΑΛΑ-ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΔΕΧΟΝΤΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΜΑΣ?
Επιστρέφει η Ελλάδα στην αγορά ομολόγων; Ακόμη και σενάρια πρόωρης επιστροφής της Ελλάδας στην αγορά ομολόγων, μέσα στο 2011, άρχισαν να εξετάζονται στα τραπεζικά dealing room, μέσα σε «πυρετό» προσδοκιών για τις αποφάσεις των ηγετών της ευρωζώνης και καθώς διαπιστώνεται, ότι η κυβέρνηση είναι έτοιμη να πλειοδοτήσει σε μέτρα λιτότητας, προκειμένου να εξασφαλίσει μια ικανοποιητική συμφωνία επαναφοράς του χρέους σε τροχιά βιωσιμότητας. Ενδεικτικό των προσδοκιών που έχουν δημιουργηθεί είναι ότι χθες το spread των ελληνικών ομολόγων «έκλεισε» κι άλλο, πλησιάζοντας τις 800 μονάδες βάσης, παρότι όλη την προηγούμενη εβδομάδα η ΕΚΤ, όπως ανακοινώθηκε και επίσημα χθες, είχε «παγώσει» τις αγορές ομολόγων των περιφερειακών οικονομιών. «Είναι εντυπωσιακή η απουσία πιέσεων στα ομόλογα, που αν συνδυασθεί με την επιστροφή κεφαλαίων στο ΧΑ και την ισχυρή άνοδο των τραπεζικών μετοχών στην Ευρώπη αποτυπώνει πλήρως τις προσδοκίες της αγοράς για… happy end στην κρίση», τόνιζε αναλυτής χρηματιστηριακής εταιρείας.Ανεξάρτητα από τα σενάρια που καθημερινά βλέπουν το φως της δημοσιότητας για την επικείμενη «τελική λύση» στην κρίση χρέους, «θολώνοντας» συχνά την εικόνα για τις αγορές, βέβαιη θεωρείται πλέον η έγκριση δανείου από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Οικονομικής Σταθερότητας (EFSF) προς την Αθήνα για την επαναγορά σε «χτυπημένη» τιμή των ελληνικών ομολόγων που έχει συγκεντρώσει η ΕΚΤ από ευρωπαϊκές τράπεζες από τον περασμένο Μάιο μέχρι σήμερα.
Όπως τονίζουν τραπεζικά στελέχη, αυτό φαίνεται βέβαιο ότι θα συμβεί, όχι τόσο για να διευκολυνθεί η Ελλάδα, όσο για τη διευκόλυνση της ίδιας της ΕΚΤ στην άσκηση της νομισματικής πολιτικής. Μια διευκόλυνση, που ενδέχεται να παίξει καταλυτικό ρόλο στην αντιμετώπιση της Ελλάδας και των άλλων περιφερειακών οικονομιών της ευρωζώνης, οδηγώντας ακόμη και σε πρόωρη επιστροφή της Αθήνας στις αγορές ομολόγων!Για το δάνειο με ευνοϊκούς όρους από το EFSF, που η κυβέρνηση παραδέχεται πλέον και δημόσια ότι συζητά αυτή την περίοδο, οι τραπεζίτες της Φραγκφούρτης έχουν ασκήσει στο παρασκήνιο ισχυρή πίεση στους πολιτικούς ηγέτες –και κυρίως στην Άνγκελα Μέρκελ. Το Βερολίνο σε αυτή την φάση δεν μπορεί να εγκρίνει την αύξηση του «πλαφόν» δανεισμού του Ταμείου, ούτε και την αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας του, ώστε να μπορεί απευθείας να αγοράζει ομόλογα των περιφερειακών οικονομιών, αλλά η ΕΚΤ επιμένει στην ανάγκη να βρεθεί τρόπος, ώστε να φύγει από την κεντρική τράπεζα η ευθύνη διακράτησης ομολόγων της περιφέρειας στο χαρτοφυλάκιό της.
Αυτές οι ισχυρές πιέσεις αναμένεται ότι θα αποδώσουν καρπούς με μια συμβιβαστική λύση στη Σύνοδο Κορυφής του Μαρτίου: αντί το EFSF να αγοράζει ομόλογα απευθείας με μεγάλη κεφαλαιακή «δύναμη πυρός», το Ταμείο θα προσφέρει δάνειο στην Ελλάδα για να αγοράσει η κυβέρνηση τα ομόλογά της από την ΕΚΤ, που υπολογίζεται ότι έχουν ονομαστική αξία 35-40 δις. ευρώ, αλλά έχουν αγορασθεί από την ΕΚΤ στο 70-80% της ονομαστικής τους αξίας.Με τον τρόπο αυτό θα γίνει μια «πρόβα τζενεράλε», για να ανοίξει ο δρόμος μεταφοράς των ομολόγων περιφερειακών οικονομιών από την ΕΚΤ στις ίδιες τις κυβερνήσεις. Αν συμβεί αυτό, τονίζουν αναλυτές, η κεντρική τράπεζα δεν θα έχει πλέον το παραμικρό πρόβλημα να συνεχίσει τις πράξεις στήριξης των ομολόγων της περιφέρειας, αφού δεν θα ανησυχεί για τον κίνδυνο να «φορτωθεί» τους τίτλους αυτούς, χωρίς δυνατότητα να τους ρευστοποιήσει στο μέλλον. Ο «εφιάλτης» των κεντρικών τραπεζιτών, που εμποδίζει την ισχυρή στήριξη των ομολόγων της περιφέρειας, είναι ως τώρα το ενδεχόμενο να μετατραπεί το χαρτοφυλάκιο της ΕΚΤ σε μια «κακή τράπεζα», που θα «φορτωθεί» στο διηνεκές τα ομόλογα των υπερχρεωμένων χωρών.Χωρίς αυτό τον περιορισμό, οι παρεμβάσεις της ΕΚΤ για στήριξη των ελληνικών ομολόγων θα μπορούν να γίνουν πολύ πιο αποτελεσματικές, με την προοπτική έγκρισης αργότερα ενός νέου δανείου προς την Αθήνα, για την επαναγορά τους. Αυτό, εκτιμούν αναλυτές, μπορεί να ανατρέψει τους συσχετισμούς προσφοράς και ζήτησης ελληνικών ομολόγων, διευκολύνοντας μια γρήγορη αποκλιμάκωση του spread μέσα στους επόμενους μήνες, ώστε ακόμη και μέσα στο 2011 να πραγματοποιηθεί η πρώτη έκδοση ελληνικών ομολόγων, που ως τώρα φαινόταν απίθανη, ακόμη και για το 2012.
Επιπλέον, η ετοιμότητα που και δημόσια έδειξε χθες, με όσα δήλωσε στα «Νέα», ο υπουργός Οικονομικών, για άμεση έγκριση προγράμματος λιτότητας 12 δις. ευρώ, αλλά και για νομοθετική κατοχύρωση της αυστηρής δημοσιονομικής πολιτικής για τα επόμενα χρόνια, όπως ζητεί η Γερμανία, δημιουργούν στις αγορές την εντύπωση, ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να επιταχύνει δραστικά τη διευθέτηση του δημοσιονομικού προβλήματος, διευκολύνοντας έτσι την προσπάθεια που εμφανώς καταβάλλουν οι Ευρωπαίοι για αποφυγή πάση θυσία μιας «βαριάς» αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους.Παρότι οι περισσότεροι αναλυτές συμφωνούν με την άποψη του Νο2 στο ΔΝΤ, Τζον Λίπσκι, ότι δεν υπάρχουν εγγυήσεις επιτυχίας των προγραμμάτων που εφαρμόζουν η Ελλάδα και η Ιρλανδία, σήμερα φαίνεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά, ότι η Ελλάδα πλησιάζει στην έξοδο της κρίσης, έστω και με τίμημα μια πολύ σκληρή για τους πολίτες «εσωτερική υποτίμηση» μακράς διαρκείας…
Όπως τονίζουν τραπεζικά στελέχη, αυτό φαίνεται βέβαιο ότι θα συμβεί, όχι τόσο για να διευκολυνθεί η Ελλάδα, όσο για τη διευκόλυνση της ίδιας της ΕΚΤ στην άσκηση της νομισματικής πολιτικής. Μια διευκόλυνση, που ενδέχεται να παίξει καταλυτικό ρόλο στην αντιμετώπιση της Ελλάδας και των άλλων περιφερειακών οικονομιών της ευρωζώνης, οδηγώντας ακόμη και σε πρόωρη επιστροφή της Αθήνας στις αγορές ομολόγων!Για το δάνειο με ευνοϊκούς όρους από το EFSF, που η κυβέρνηση παραδέχεται πλέον και δημόσια ότι συζητά αυτή την περίοδο, οι τραπεζίτες της Φραγκφούρτης έχουν ασκήσει στο παρασκήνιο ισχυρή πίεση στους πολιτικούς ηγέτες –και κυρίως στην Άνγκελα Μέρκελ. Το Βερολίνο σε αυτή την φάση δεν μπορεί να εγκρίνει την αύξηση του «πλαφόν» δανεισμού του Ταμείου, ούτε και την αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας του, ώστε να μπορεί απευθείας να αγοράζει ομόλογα των περιφερειακών οικονομιών, αλλά η ΕΚΤ επιμένει στην ανάγκη να βρεθεί τρόπος, ώστε να φύγει από την κεντρική τράπεζα η ευθύνη διακράτησης ομολόγων της περιφέρειας στο χαρτοφυλάκιό της.
Αυτές οι ισχυρές πιέσεις αναμένεται ότι θα αποδώσουν καρπούς με μια συμβιβαστική λύση στη Σύνοδο Κορυφής του Μαρτίου: αντί το EFSF να αγοράζει ομόλογα απευθείας με μεγάλη κεφαλαιακή «δύναμη πυρός», το Ταμείο θα προσφέρει δάνειο στην Ελλάδα για να αγοράσει η κυβέρνηση τα ομόλογά της από την ΕΚΤ, που υπολογίζεται ότι έχουν ονομαστική αξία 35-40 δις. ευρώ, αλλά έχουν αγορασθεί από την ΕΚΤ στο 70-80% της ονομαστικής τους αξίας.Με τον τρόπο αυτό θα γίνει μια «πρόβα τζενεράλε», για να ανοίξει ο δρόμος μεταφοράς των ομολόγων περιφερειακών οικονομιών από την ΕΚΤ στις ίδιες τις κυβερνήσεις. Αν συμβεί αυτό, τονίζουν αναλυτές, η κεντρική τράπεζα δεν θα έχει πλέον το παραμικρό πρόβλημα να συνεχίσει τις πράξεις στήριξης των ομολόγων της περιφέρειας, αφού δεν θα ανησυχεί για τον κίνδυνο να «φορτωθεί» τους τίτλους αυτούς, χωρίς δυνατότητα να τους ρευστοποιήσει στο μέλλον. Ο «εφιάλτης» των κεντρικών τραπεζιτών, που εμποδίζει την ισχυρή στήριξη των ομολόγων της περιφέρειας, είναι ως τώρα το ενδεχόμενο να μετατραπεί το χαρτοφυλάκιο της ΕΚΤ σε μια «κακή τράπεζα», που θα «φορτωθεί» στο διηνεκές τα ομόλογα των υπερχρεωμένων χωρών.Χωρίς αυτό τον περιορισμό, οι παρεμβάσεις της ΕΚΤ για στήριξη των ελληνικών ομολόγων θα μπορούν να γίνουν πολύ πιο αποτελεσματικές, με την προοπτική έγκρισης αργότερα ενός νέου δανείου προς την Αθήνα, για την επαναγορά τους. Αυτό, εκτιμούν αναλυτές, μπορεί να ανατρέψει τους συσχετισμούς προσφοράς και ζήτησης ελληνικών ομολόγων, διευκολύνοντας μια γρήγορη αποκλιμάκωση του spread μέσα στους επόμενους μήνες, ώστε ακόμη και μέσα στο 2011 να πραγματοποιηθεί η πρώτη έκδοση ελληνικών ομολόγων, που ως τώρα φαινόταν απίθανη, ακόμη και για το 2012.
Επιπλέον, η ετοιμότητα που και δημόσια έδειξε χθες, με όσα δήλωσε στα «Νέα», ο υπουργός Οικονομικών, για άμεση έγκριση προγράμματος λιτότητας 12 δις. ευρώ, αλλά και για νομοθετική κατοχύρωση της αυστηρής δημοσιονομικής πολιτικής για τα επόμενα χρόνια, όπως ζητεί η Γερμανία, δημιουργούν στις αγορές την εντύπωση, ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να επιταχύνει δραστικά τη διευθέτηση του δημοσιονομικού προβλήματος, διευκολύνοντας έτσι την προσπάθεια που εμφανώς καταβάλλουν οι Ευρωπαίοι για αποφυγή πάση θυσία μιας «βαριάς» αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους.Παρότι οι περισσότεροι αναλυτές συμφωνούν με την άποψη του Νο2 στο ΔΝΤ, Τζον Λίπσκι, ότι δεν υπάρχουν εγγυήσεις επιτυχίας των προγραμμάτων που εφαρμόζουν η Ελλάδα και η Ιρλανδία, σήμερα φαίνεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά, ότι η Ελλάδα πλησιάζει στην έξοδο της κρίσης, έστω και με τίμημα μια πολύ σκληρή για τους πολίτες «εσωτερική υποτίμηση» μακράς διαρκείας…
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)






